dijous, 28 d’abril del 2011

Educació emocional

Després de la reflexió del cas de la Jeimi crec que a dins de l’escola hi ha d’haver un espai on fer un aprenentatge emocional. No hem d’esperar que sorgeixi un conflicte amb un alumna per intervenir i resoldre’l, ja que podem treballar aquest aprenentatge a priori.

Entre tots hem d’aprendre a parlar dels sentiment i de les emocions, i a través de l’escolta activa podrem ajudar els alumnes nouvinguts a integrasar i adaptar-se millor.

Recordo que els primeres entrevistes que vaig tenir amb la Jeimi, vem parlar de com es sentia a la classe, com portava les assignatures, com es trobava amb els companys.... ella es va explicar la por que tenia a no poder passar el curs i de les dificultats que li suposava aprendre una llengua nova. Fins i tot va haver un moment que es va posar a plorar tímidament, i jo en aquell moment li vaig abraçar per donar-li afecta i que es sentis recolzada. Crec que en aquell moment vaig fer una escolta activa. Entre les dues ens vem proposar anar solventant totes aquells petits obstacles que anés tenint. Vaig pensar que l’aula d’acollida també seria un suport emocional.

Però els dies de l’aula d’acollida la veia molt animada i contenta, i no vem tornar a parla de les seves emocions. Ara crec que va ser un error. Per aquest motiu, és importat treballar les emocions encara que pensem que no és necessari.

Podem dir que la escolta activa suposa:
1.- Mantenir una posició corporal oberta al diàleg, fent veure amb gestos, que ens interessa el que ens diuen.
2.- Mantenir el contacte visual, de forma no dominant o intimidadora.
3.- Escoltar sense interrompre. el cos ha d’indicar que efectivament s’escolta, amb el somriure sincer i expressions d’assentiment … No és necessari estar d’acord.
4.- L’escolta ha de ser reflexiva: significa tenir empatia, comprendre els sentiments de qui ens parla. Podem parafrasejar o repetir amb altres paraules el que ens estan dient, fent veure que comprenem. Ajuda a clarificar els missatges i promou l’enteniment mutu.
5.- Cal tractar de comprendre el punt de vista de qui parla, acceptar les seves opinions, encara que no les compartim.
6.- Eliminar obstacles que frenen la comunicació: crítiques, desqualificacions, exigències, prejudicis, estereotips, ..
7.- Respectar l’espai vital que l’altra persona vol mantenir.

L’aprenentatge emocional es troba molt lligat amb e la teoria de Howard Garden sobre les intel•ligències múltiples. Sobre tot en les dues de les intel•ligències que Gardner menciona: la intel•ligència intrapersonal i la interpersonal , ja que treballant i formant aquestes dues intel•ligències es formen persones capaces d’interactuar en aquest món des dels sentiments propis i els dels altres, interactuar amb empatia, comunicant-se de manera assertiva i amb autocontrol en situacions límit. Persones intel•ligents emocionalment.

Aquí us deixo un vídeo sobre les intel•ligències múltiples:

3 comentaris:

  1. Laia m'ha agradat molt el video d'intel·ligències múltiples!
    Estic totalment d'acord amb tu que cal introduir a les escoles i als instituts aprenentages emocionals. Aquest ha estat un aprenentatge oblidat durant molt temps i que cal incidir per tal de poder formar millors persones i que puguin resoldre els conflictes que se'ls generin de manera assertiva i positiva.
    Gràcies

    ResponElimina
  2. En el projecte en que participo també hem vist la gran importància del treball emocional, la gran assignatura pendent, i sense ser la vareta màgica per solventar-ho tot pot ser una bona eina a tenir en compte.
    En el meu blog també faig un petit comentari i uns videos adjunts.
    En alguns moments del projecte hem prés aspectes d'aquesta forma de concebre l'aprenentatge integral i renoi el bé que va.
    Adéu

    ResponElimina
  3. Hola Laia, m’encanta el vídeo, em podries passar l’enllaç sis plau?

    Molt bona tasca, jo també crec que emoció i cognició estan estretament interrelacionades i que no podem separa-les una de l’altra. Que la vessant emocional implicada en els processos d’aprenentatge és importantíssima.

    ResponElimina