dissabte, 28 de maig del 2011

Conclusions finals

Durant aquests mesos de pràctiques en l’aula d’acollida he aprés moltes coses tant personalment com professionalment.

Pels alumnes nouvinguts suposa una situació de dol venir a un país diferent al seu, tant a la cultura com a la llengua, ja que han deixat endarrere familiars, amics, veïns, etc, i són alumnes que necessiten molta dedicació i sobretot afecta. Per això, com a professionals hem de comprendre aquests processos de dol, per així poder entendre i estar preparats per la seva resposta conductual.

Amb el cas de la Jeymi vaig entendre de la importància que era treballar l’educació emocional i acompanyar-los en la seva situació de dol. Hem de tenir en compte els seus sentiments, i ajudar-los a canalitzar perquè puguin veure els aspectes desitjables i beneficiosos del nou entorn malgrat les dificultats i l’esforç que suposa la incorporació en una nova cultura i societat.

Amb la Jeymi no vaig poder treballar molt l’aspecte emocional, ja que a midat de curs va decidir abandonar els estudis i va ser massa tard per poder intervenir. En canvi, amb la Maria vaig poder anar treballar durant tot el període de pràctiques els aspectes acadèmics i personals. I aquest treball amb la Maria ha estat notable, ja que ara és una noia molt més oberta amb els companys i professors, parla més del seus sentiments i ha millorar molt amb l’expressió escrita i oral amb llengua catalana.

Per poder orientar-los és important posar-te el lloc del nouvingut, per poder entendre la seva desorientació i la importància de la nostra ajuda per transformar-la en seguretat.

També hem de tenir present de la importància que és fer una bona adaptació curricular i organitzativa, i un correcte seguiment educatiu individualitzat, com el PI. Tot això comporta realitzar reunions amb el tutors, amb la comissió psicopedagògica, amb la psicopedagoga de l’EAP, la psicopedagoga del centre i l’assessora de LIC.

Per tant, per poder dur a terme aquesta tasca educativa, ens calen un recursos humana i material, que per sort els he tingut.

Els objectius proposats a l’inici del curs s’han complert ja que he elaborat eines didàctiques per treballar a dins de l’aula d’acollida i alhora he col•laborat amb els professionals de dins i fora (EAP) del centre per poder realitzar una intervenció més acurada.

També destacaria molt positivament el fet de tenir l’oportunitat de viure una situació real, de poder contrastar la teoria amb la pràctica, i de familiaritzar-me amb el dia a dia amb l’aula d’acollida d’un centre de Secundària.

Cal dir que, durant tot el procés, crec que he mostrat una figura col•laborativa, reflexiva, autocrítica, prudent, receptiva, responsable, compromesa i flexible. Trets que són fonamentals en la figura de l’assessor psicopedagògic.

Per concloure dir que personalment ha estat una vivència molt enriquidora com a professional i com a persona, ja que alhora que ensenyem també aprenem!

2 comentaris:

  1. Merces per l'experiència presentada i per totes les informacions mostrades que de ben segur ens seran d'utilitat en la nostra professió.
    Adéu

    ResponElimina
  2. Hola Laia.
    Gràcies per tot. Això que dius de posar-te al lloc dels nouvinguts, m'agrada molt.
    Ens veiem amb les memòries
    Carme

    ResponElimina